Co nabízíme?

Naše motto: "Jsme kamarádi"

Náš cíl, naše filozofie:

Naším hlavním cílem je u dětí vytvářet pozitivní vztahy a odpovědnost k sobě, k druhým, k přírodě (Zemi, všemu živému).

Naše vize:

Kamarádské a pohodové prostředí pro děti i rodiče.

Usilovat o to, aby čas prožitý v naší mateřské škole byl pro děti radostí, příjemnou zkušeností a zdrojem dobrých a spolehlivých základů do života i vzdělání.

  • Respektujeme dětská práva daná Úmluvou o právech dítěte.
  • Snažíme se, aby se děti i dospělí cítili v MŠ dobře, spokojeně, jistě a bezpečně.
  • Nově příchozím dětem umožňujeme adaptaci dle jejich potřeb.
  • U všech dětí respektujeme jejich potřeby, nezatěžujeme je spěchem a chvatem, nepřetěžujeme je, individuálně přistupujeme.
  • Děti jsou u nás v rovnocenném postavení - všechny mají stejná práva a povinnosti, nejsou podceňovány nebo zesměšňovány, není s nimi manipulováno, nejsou zbytečně organizovány. Volnost a osobní svoboda je vyvážena nezbytnou mírou omezení.
  • Volíme takovou vzdělávací nabídku, která je dětem tématicky blízká, srozumitelná a podnětná.
  • Snažíme se o podporu jejich sebepoznání, sebeovládání, sebedůvěry, sebejistoty, sebevědomí, sebeúcty, spolupráce, samostatnosti, komunikace a optimismu.
  • Motivujeme děti k aktivní spoluúčasti při všech činnostech, děti chválíme a pozitivně hodnotíme.
  • Dětem jdeme osobním příkladem a jednotně výchovně působíme. Projevujeme toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemnou důvěru a pomoc.
  • Věnujeme dostatečnou pozornost vztahům ve třídě a nenásilně tyto vztahy ovlivňujeme prosociálním směrem - tzn., vedeme děti k pozitivnímu sociálnímu chování (k vzájemné ohleduplnosti, toleranci, zdvořilosti a pomoci). Starší děti vedeme k pomoci dětem mladším. S dětmi vytváříme a dodržujeme pravidla soužití ve třídě - tzv. "pravidla třídy" - "kamarádská pravidla", která jsou pro snadné připomenutí dětem i v obrázkové podobě a lze je neustále doplňovat. Dále rozvíjíme u dětí empatii i morální úsudek.
  • Usilujeme o to, aby byla třída kamarádským společenstvím, kde jsou děti rády.

Do denně se opakujících činností patří:

  • Doba pro spontánní hru.
  • Řízená, částečně řízená činnost dle předem připraveného tématického plánu.
  • Ranní cvičení s pohybovými hrami.
  • Individuální práce s dětmi.
  • Pobyt venku.
  • Četba či vyprávění.
  • Odpolední odpočinek, činnosti a hry.

Do týdně či často opakujících se činností patří:

  • Logopedická chvilka.
  • AJ slova k tématu.
  • Experimenty.
  • Grafomotorické a rozumové listy dle věku dětí.
  • Didaktické hry.
  • Sociální a prosociální hry.
  • Kooperativní hry.
  • Situační hry.
  • Smyslové hry.
  • Námětové hry.
  • Dramatické hry.

Školní vzdělávací program naší školy

JSME KAMARÁDI

Vzdělávací cíle, záměry a filozofie školy

Školní vzdělávací program (ŠVP) naší mateřské školy vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Je zpracován tak, aby akceptoval přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku, aby umožňoval rozvoj a vzdělávání každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb a aby vytvářel základy klíčových kompetencí, dosažitelných v etapě předškolního vzdělávání. Snažíme se naším vzdělávacím působením doplňovat rodinnou výchovu, obohacovat denní program dětí a poskytovat jim odbornou péči. Usilujeme o to, aby čas prožitý v naší mateřské škole byl pro děti radostí, příjemnou zkušeností a zdrojem dobrých a spolehlivých základů do života i vzdělání.

V úrovni obecné náš ŠVP naplňuje tyto rámcové cíle:

  1. Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání.
  2. Osvojení hodnot.
  3. Získání osobnostních postojů.

V úrovni konkrétní náš ŠVP nesoucí název "Jsme kamarádi" sleduje tento cíl:

Vytvářet u dětí pozitivní vztahy a odpovědnost k sobě, k druhým, k přírodě (Zemi, všemu živému).

Jeho obsah je tedy zaměřen především na prosociální a ekologické chování.

Jeho název je zároveň i mottem a filozofií naší školy.

Prostředky k dosažení hlavních cílů našeho ŠVP:

Čerpání některých prvků z programů:

Zdravá MŠ

(přátelské prostředí, zdravý životní styl, zdravý přechod do ZŠ, delší pobyty venku - v přírodě)

a Začít spolu

(tvorba pravidel třídy - tzv. kamarádská pravidla, komunitní kruh, nabídka některých center aktivit, splynutí - inkluze dětí se speciálními potřebami, vytváření vhodných podmínek pro jejich vzdělávání, individuální přístup k dítěti, spolupráce s rodiči).

Dodržování těchto zásad (principů) - všichni zaměstnanci MŠ:

  • Vytvářet prostředí bezpečí, jistoty a vstřícnosti.
  • Respektovat a mít úctu ke každému jednotlivému dítěti, ke všemu živému, k přírodě.
  • Umožňovat radost a prožitek.
  • Umožňovat uspokojení ze společné práce.
  • Dbát na individuální přístup.
  • Využívat převážně kladného hodnocení.
  • Být osobním příkladem v chování a jednání.
  • Dodržovat jednotný výchovný systém všemi zaměstnanci MŠ.​

Dodržování spolu s dětmi vytvořených kamarádských pravidel (pravidel třídy):

  • Zdravíme se.
  • Usmíváme se na sebe, jsme na sebe hodní.
  • Hrajeme si tiše, nasloucháme si.
  • Omlouváme se, pomáháme si.
  • Půjčujeme si hračky.
  • Chráníme přírodu, třídíme odpad​

Využívání kamarádského pokřiku třídy:

Jaro, léto, podzim, zima,

v naší školce je to prima.

Jsme tu všichni kamarádi

a máme se velmi rádi.

Přírodu chráníme

a odpadky třídíme.

Vytváření pozitivního vztahu k sobě, druhým, pomocí:

Podporování sebeúcty, sebevědomí, (Dny se zrcadlem - sebepoznání, Oslavy svátků a narozenin dětí), sebekritiky, seberozvoje, sebeovládání a sebevyjádření, vedení k ohleduplnosti, respektu, toleranci, vzájemné pomoci, komunikaci, kamarádství, spolupráci, sounáležitosti, odpovědnosti a respektování pravidel.

Využívání:

Preventivního projektu "O pejskovi a kočičce".

Souboru her a činností pro ranou prevenci agresivity u dětí v MŠ.

Pedagogického projektu na podporu zdraví a zdravého životního stylu.

Pedagogické projekty na podporu čtenářské gramotnosti dětí.

Komunikačního souboru pro komunikaci s osobami s poruchou autistického spektra (PAS).

Vzdělávání v bezpečnostních tématech (BESIP, Zdravý způsob života).​

Založení individuálního přístupu na:

  • Porozumění vývoje dětí.
  • Úctě k dětem a vážení si jejich nápadů.
  • Pozorování dětí při hře a při práci.
  • Plánování individuálních i skupinových činností.
  • Poskytování dětem bezpečného místa pro zkoumání vlastních prožitků, pocitů.
  • Poskytování pružně se měnícího prostředí.
  • Povzbuzování dětí k samostatnému řešení problémů.
  • Poskytování vhodné míry podpory.
  • Vedení k samostatnému myšlení a nalézání odpovědí.
  • Ponechávání dostatku času k prozkoumávání prostředí,
  • možnosti učit se mnoha způsoby.
  • Respektování každého dítěte, jeho věkových a individuálních zvláštností.
  • Spolupracování s rodiči.
  • Vytváření pozitivního vztahu k přírodě, vedení k ochraně přírody pomocí:
  • Vlastního příkladu, vycházek do okolí (lesů - pravidla chování v lese, luk, k řece).
  • Vlastní pomocí dětí na zahradě MŠ (sběr jablek, úklid trávy, pletí záhonů, hrabání listí).
  • Využití sebraných jablek ze školní zahrady pro přípravu pokrmů ve školní jídelně.
  • Organizace zábavného dopoledne "Bramboriády"- činnosti a pokrmy z brambor.
  • Zařazení "Dne pro moje zvířátko" - v rámci třídního vzdělávacího programu.
  • Zařazení "Dnů s lupou" - v rámci třídního vzdělávacího programu-pozorování hmyzu.
  • Péče o ptáky v zimě (venkovní ptačí krmítka).
  • Spolupráce se záchytnými stanicemi (ukázka domácích i volně žijících zvířat, pravidla chování ke zvířatům).
  • Využívání informací a nápadů Ekoateliéru, portálu M.R.K.E.V. (metodika a realizace komplexní ekologické výchovy).
  • Účastí ve výtvarných soutěžích s ekologickou tématikou.
  • Oslav Dnu stromů, Země, životního prostředí, zvířat, ptactva, vody, knihy apod.
  • Třídění odpadů (systém barevných odpadkových košů v MŠ, vesnických kontejnerů).

Struktura vzdělávacího obsahu ŠVP:

TÉMA: JSME KAMARÁDI

PODTÉMATA: 

  • KAMARÁD SÁM SE SEBOU
  • KAMARÁDI S LIDMI
  • KAMARÁDI S ŽIVOČICHY
  • KAMARÁDI S ROSTLINAMI
  • KAMARÁDI S DOMOVEM, VESNICÍ, VLASTÍ, PLANETOU ZEMÍ

INTEGROVANÉ BLOKY:

 Voláme vás kamarádi, máme se tu všichni rádi.

Podzim klepe na dveře, ve strakaté zástěře.

Ruce máme na tleskání a nožičky na dupání.

Sladce voní po roce, vytoužené Vánoce.

Kdo má lyže lyžuje, kdo má sáňky, sáňkuje.

Zdalipak víš jen, co děláme celý den?

Hurá, jaro přišlo - hřeje zase sluníčko, kamarády na líčko.

Máme rádi zvířata, protože jsou chlupatá.

Já a moje maminka, máme rádi tatínka.

Děti, to je krásy na světě, na té naší planetě.

TÉMATICKÉ CELKY:

Jejich návrhy jsou uvedené v ŠVP v závěru každého integrovaného bloku.

Tradiční a příležitostné celoškolní akce

  • Koloběžkiáda.
  • Drakiáda.
  • Bramboriáda.
  • Piknik v trávě.
  • Společné fotografování dětí.
  • Mikulášská nadílka.
  • Vánoční vystoupení v kapli, v MŠ.
  • Vánoční nadílka pro děti z MŠ.
  • Zimní olympiáda.
  • Karneval.
  • Ukázka zvířátek ze záchytné stanice.
  • Den pro moje zvířátko,
  • Den pro moji novou-oblíbenou hračku,
  • Den pro moji oblíbenou knihu,
  • Dny se zrcadlem (logopedická prevence),
  • Dny s lupou (pozorování hmyzu).
  • Ajaksův kufřík (přednáška PČR - osobní bezpečí, doprava, krádeže).
  • Kamarádka kniha (návštěva městské knihovny, nabídka knih nakl. Svojtka, Fragment - podpora čtenářské gramotnosti).
  • Hledání nadílky velikonočního zajíčka.
  • Čarování s čarodějnicí.
  • Den otevřených dveří naší MŠ.
  • Vystoupení pro členy ČČK (Českého červeného kříže).
  • Vystoupení ke svátku maminek a tatínků.
  • Výlet MŠ.
  • Letní olympiáda.
  • Sportovní hry předškolních dětí mateřských škol Ústí nad Orlicí.
  • Den dětí - Cestu pohádkovým lesem.
  • Loučení s předškoláky.
  • Ukázka požární techniky (SDH Černovír).
  • Oslavy svátků a narozenin dětí.
  • Návštěvy kulturních akcí KC, ZUŠ Ústí nad Orlicí.
MŠ Černovír ©2019
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky