Co nabízíme?
Naše motto: "Jsme kamarádi"
Náš cíl, naše filozofie:
Naším hlavním cílem je u dětí vytvářet pozitivní vztahy a odpovědnost k sobě, k druhým, k přírodě (Zemi, všemu živému).
Naše vize:
Kamarádské a pohodové prostředí pro děti i rodiče.
Usilovat o to, aby čas prožitý v naší mateřské škole byl pro děti radostí, příjemnou zkušeností a zdrojem dobrých a spolehlivých základů do života i vzdělání.
- Respektujeme dětská práva daná Úmluvou o právech dítěte.
- Snažíme se, aby se děti i dospělí cítili v MŠ dobře, spokojeně, jistě a bezpečně.
- Nově příchozím dětem umožňujeme adaptaci dle jejich potřeb.
- U všech dětí respektujeme jejich potřeby, nezatěžujeme je spěchem a chvatem, nepřetěžujeme je, individuálně přistupujeme.
- Děti jsou u nás v rovnocenném postavení - všechny mají stejná práva a povinnosti, nejsou podceňovány nebo zesměšňovány, není s nimi manipulováno, nejsou zbytečně organizovány. Volnost a osobní svoboda je vyvážena nezbytnou mírou omezení.
- Volíme takovou vzdělávací nabídku, která je dětem tématicky blízká, srozumitelná a podnětná.
- Snažíme se o podporu jejich sebepoznání, sebeovládání, sebedůvěry, sebejistoty, sebevědomí, sebeúcty, spolupráce, samostatnosti, komunikace a optimismu.
- Motivujeme děti k aktivní spoluúčasti při všech činnostech, děti chválíme a pozitivně hodnotíme.
- Dětem jdeme osobním příkladem a jednotně výchovně působíme. Projevujeme toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemnou důvěru a pomoc.
- Věnujeme dostatečnou pozornost vztahům ve třídě a nenásilně tyto vztahy ovlivňujeme prosociálním směrem - tzn., vedeme děti k pozitivnímu sociálnímu chování (k vzájemné ohleduplnosti, toleranci, zdvořilosti a pomoci). Starší děti vedeme k pomoci dětem mladším. S dětmi vytváříme a dodržujeme pravidla soužití ve třídě - tzv. "pravidla třídy" - "kamarádská pravidla", která jsou pro snadné připomenutí dětem i v obrázkové podobě a lze je neustále doplňovat. Dále rozvíjíme u dětí empatii i morální úsudek.
- Usilujeme o to, aby byla třída kamarádským společenstvím, kde jsou děti rády.
Do denně se opakujících činností patří:
- Doba pro spontánní hru.
- Řízená, částečně řízená činnost dle předem připraveného tématického plánu.
- Ranní cvičení s pohybovými hrami.
- Individuální práce s dětmi.
- Pobyt venku.
- Četba či vyprávění.
- Odpolední odpočinek, činnosti a hry.
Do týdně či často opakujících se činností patří:
- Logopedická chvilka.
- AJ slova k tématu.
- Experimenty.
- Grafomotorické a rozumové listy dle věku dětí.
- Didaktické hry.
- Sociální a prosociální hry.
- Kooperativní hry.
- Situační hry.
- Smyslové hry.
- Námětové hry.
- Dramatické hry.
Školní vzdělávací program naší školy
JSME KAMARÁDI
Vzdělávací cíle, záměry a filozofie školy
Školní vzdělávací program (ŠVP) naší mateřské školy vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Je zpracován tak, aby akceptoval přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku, aby umožňoval rozvoj a vzdělávání každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb a aby vytvářel základy klíčových kompetencí, dosažitelných v etapě předškolního vzdělávání. Snažíme se naším vzdělávacím působením doplňovat rodinnou výchovu, obohacovat denní program dětí a poskytovat jim odbornou péči. Usilujeme o to, aby čas prožitý v naší mateřské škole byl pro děti radostí, příjemnou zkušeností a zdrojem dobrých a spolehlivých základů do života i vzdělání.
V úrovni obecné náš ŠVP naplňuje tyto rámcové cíle:
- Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání.
- Osvojení hodnot.
- Získání osobnostních postojů.
V úrovni konkrétní náš ŠVP nesoucí název "Jsme kamarádi" sleduje tento cíl:
Vytvářet u dětí pozitivní vztahy a odpovědnost k sobě, k druhým, k přírodě (Zemi, všemu živému).
Jeho obsah je tedy zaměřen především na prosociální a ekologické chování.
Jeho název je zároveň i mottem a filozofií naší školy.
Prostředky k dosažení hlavních cílů našeho ŠVP:
Čerpání některých prvků z programů:
Zdravá MŠ
(přátelské prostředí, zdravý životní styl, zdravý přechod do ZŠ, delší pobyty venku - v přírodě)
a Začít spolu
(tvorba pravidel třídy - tzv. kamarádská pravidla, komunitní kruh, nabídka některých center aktivit, splynutí - inkluze dětí se speciálními potřebami, vytváření vhodných podmínek pro jejich vzdělávání, individuální přístup k dítěti, spolupráce s rodiči).
Dodržování těchto zásad (principů) - všichni zaměstnanci MŠ:
- Vytvářet prostředí bezpečí, jistoty a vstřícnosti.
- Respektovat a mít úctu ke každému jednotlivému dítěti, ke všemu živému, k přírodě.
- Umožňovat radost a prožitek.
- Umožňovat uspokojení ze společné práce.
- Dbát na individuální přístup.
- Využívat převážně kladného hodnocení.
- Být osobním příkladem v chování a jednání.
- Dodržovat jednotný výchovný systém všemi zaměstnanci MŠ.
Dodržování spolu s dětmi vytvořených kamarádských pravidel (pravidel třídy):
- Zdravíme se.
- Usmíváme se na sebe, jsme na sebe hodní.
- Hrajeme si tiše, nasloucháme si.
- Omlouváme se, pomáháme si.
- Půjčujeme si hračky.
- Chráníme přírodu, třídíme odpad
Využívání kamarádského pokřiku třídy:
Jaro, léto, podzim, zima,
v naší školce je to prima.
Jsme tu všichni kamarádi
a máme se velmi rádi.
Přírodu chráníme
a odpadky třídíme.
Vytváření pozitivního vztahu k sobě, druhým, pomocí:
Podporování sebeúcty, sebevědomí, (Dny se zrcadlem - sebepoznání, Oslavy svátků a narozenin dětí), sebekritiky, seberozvoje, sebeovládání a sebevyjádření, vedení k ohleduplnosti, respektu, toleranci, vzájemné pomoci, komunikaci, kamarádství, spolupráci, sounáležitosti, odpovědnosti a respektování pravidel.
Využívání:
Preventivního projektu "O pejskovi a kočičce".
Souboru her a činností pro ranou prevenci agresivity u dětí v MŠ.
Pedagogického projektu na podporu zdraví a zdravého životního stylu.
Pedagogické projekty na podporu čtenářské gramotnosti dětí.
Komunikačního souboru pro komunikaci s osobami s poruchou autistického spektra (PAS).
Vzdělávání v bezpečnostních tématech (BESIP, Zdravý způsob života).
Založení individuálního přístupu na:
- Porozumění vývoje dětí.
- Úctě k dětem a vážení si jejich nápadů.
- Pozorování dětí při hře a při práci.
- Plánování individuálních i skupinových činností.
- Poskytování dětem bezpečného místa pro zkoumání vlastních prožitků, pocitů.
- Poskytování pružně se měnícího prostředí.
- Povzbuzování dětí k samostatnému řešení problémů.
- Poskytování vhodné míry podpory.
- Vedení k samostatnému myšlení a nalézání odpovědí.
- Ponechávání dostatku času k prozkoumávání prostředí,
- možnosti učit se mnoha způsoby.
- Respektování každého dítěte, jeho věkových a individuálních zvláštností.
- Spolupracování s rodiči.
- Vytváření pozitivního vztahu k přírodě, vedení k ochraně přírody pomocí:
- Vlastního příkladu, vycházek do okolí (lesů - pravidla chování v lese, luk, k řece).
- Vlastní pomocí dětí na zahradě MŠ (sběr jablek, úklid trávy, pletí záhonů, hrabání listí).
- Využití sebraných jablek ze školní zahrady pro přípravu pokrmů ve školní jídelně.
- Organizace zábavného dopoledne "Bramboriády"- činnosti a pokrmy z brambor.
- Zařazení "Dne pro moje zvířátko" - v rámci třídního vzdělávacího programu.
- Zařazení "Dnů s lupou" - v rámci třídního vzdělávacího programu-pozorování hmyzu.
- Péče o ptáky v zimě (venkovní ptačí krmítka).
- Spolupráce se záchytnými stanicemi (ukázka domácích i volně žijících zvířat, pravidla chování ke zvířatům).
- Využívání informací a nápadů Ekoateliéru, portálu M.R.K.E.V. (metodika a realizace komplexní ekologické výchovy).
- Účastí ve výtvarných soutěžích s ekologickou tématikou.
- Oslav Dnu stromů, Země, životního prostředí, zvířat, ptactva, vody, knihy apod.
- Třídění odpadů (systém barevných odpadkových košů v MŠ, vesnických kontejnerů).
Struktura vzdělávacího obsahu ŠVP:
TÉMA: JSME KAMARÁDI
PODTÉMATA:
- KAMARÁD SÁM SE SEBOU
- KAMARÁDI S LIDMI
- KAMARÁDI S ŽIVOČICHY
- KAMARÁDI S ROSTLINAMI
- KAMARÁDI S DOMOVEM, VESNICÍ, VLASTÍ, PLANETOU ZEMÍ
INTEGROVANÉ BLOKY:
Voláme vás kamarádi, máme se tu všichni rádi.
Podzim klepe na dveře, ve strakaté zástěře.
Ruce máme na tleskání a nožičky na dupání.
Sladce voní po roce, vytoužené Vánoce.
Kdo má lyže lyžuje, kdo má sáňky, sáňkuje.
Zdalipak víš jen, co děláme celý den?
Hurá, jaro přišlo - hřeje zase sluníčko, kamarády na líčko.
Máme rádi zvířata, protože jsou chlupatá.
Já a moje maminka, máme rádi tatínka.
Děti, to je krásy na světě, na té naší planetě.
TÉMATICKÉ CELKY:
Jejich návrhy jsou uvedené v ŠVP v závěru každého integrovaného bloku.
Tradiční a příležitostné celoškolní akce
- Koloběžkiáda.
- Drakiáda.
- Bramboriáda.
- Piknik v trávě.
- Společné fotografování dětí.
- Mikulášská nadílka.
- Vánoční vystoupení v kapli, v MŠ.
- Vánoční nadílka pro děti z MŠ.
- Zimní olympiáda.
- Karneval.
- Ukázka zvířátek ze záchytné stanice.
- Den pro moje zvířátko,
- Den pro moji novou-oblíbenou hračku,
- Den pro moji oblíbenou knihu,
- Dny se zrcadlem (logopedická prevence),
- Dny s lupou (pozorování hmyzu).
- Ajaksův kufřík (přednáška PČR - osobní bezpečí, doprava, krádeže).
- Kamarádka kniha (návštěva městské knihovny, nabídka knih nakl. Svojtka, Fragment - podpora čtenářské gramotnosti).
- Hledání nadílky velikonočního zajíčka.
- Čarování s čarodějnicí.
- Den otevřených dveří naší MŠ.
- Vystoupení pro členy ČČK (Českého červeného kříže).
- Vystoupení ke svátku maminek a tatínků.
- Výlet MŠ.
- Letní olympiáda.
- Sportovní hry předškolních dětí mateřských škol Ústí nad Orlicí.
- Den dětí - Cestu pohádkovým lesem.
- Loučení s předškoláky.
- Ukázka požární techniky (SDH Černovír).
- Oslavy svátků a narozenin dětí.
- Návštěvy kulturních akcí KC, ZUŠ Ústí nad Orlicí.